Ce efecte va avea magistrala Transelectrica asupra aurului verde?

Din vară, legăturile dintre județ și Serbia vor deveni mult mai închegate odată cu punerea în funcțiune a noii magistrale de curent. Cu toate acestea, „autostrada” electrică va traversa o suprafață destul de mare din pădurile cărășene.

Noua magistrală urmează să fie inaugurată la începutul verii, iar lucrările vor începe cât de curând. Legăturile electrice cu sârbii vor facilita exportul energiei produse de Porțile de Fier spre țara vecină. Chiar dacă noua magistrală va întări cu siguranță relația dintre cărășeni și Serbia, avantajele de care se va bucura județul nu sunt tocmai mari.

Mai mult decât atât, Caraș-Severinul va trebui să sacrifice din păduri pentru ca stâlpii de înaltă tensiune să poată fi montați. Chiar dacă cifrele arată exact ce anume va fi defrișat și pe ce perioadă, reprezentanții Direcției Silvice Caraș-Severin îi liniștesc pe cărășeni. Din spusele acestora, nu vor fi scoase definitiv din fondul forestier decât suprafețe neînsemnate de pădure. Restul aurului verde implicat va avea de suferit doar pe o perioadă de doi ani. După ce magistrala va fi finalizată, zonele defrișate doar temporar vor fi reîmpădurite, dar evoluția lor va fi controlată cu strictețe. Totuși, suprafețele menționate de Direcția Silvică sunt mult mai mici comparativ cu aceleași valori, anunțate de administrația locală.

Este important că nu sunt scoase definitiv din fondul forestier suprafețe mari. Definitive sunt suprafețele unde vor veni stâlpii, 0,392 de hecatre, ceea ce este foarte puțin. Alte 58 de hectare vor fi scoase temporar pe o perioadă de doi ani. Acestea se vor defrișa, iar după doi ani se va reface pădurea, dar se va întreține periodic, pentru ca arborii să nu atingă firele de înaltă tensiune”, a explicat Ștefan Stănescu, din partea Direcției Silvice Reșița.

CITEȘTE ȘI: SUTE DE HECTARE DE PĂDURE RASE DE PE SUPRAFAȚA JUDEȚULUI DE CEA MAI MARE INVESTIȚIE TRANSELECTRICA DIN CARAȘ-SEVERIN!

Dincolo de hectarele amenințate cu defrișarea, cea mai mare „bubă” este faptul că magistrala nu va reuși să evite rezervația naturală Cheile Carașului. Discuțiile legate de intrarea în aria protejată încă se poartă, însă cel mai probabil legătura de curent electric va traversa și o sută de metri din zona Cheilor Carașului.

Nu le putem da acordul dacă trec prin rezervația naturală, dar din câte am înțeles aici se ocolește Bigărul, se ocolește mare parte din rezervație. Transelectrica face aceste trasee luând în considerare ce le spunem noi. Până acum au ținut cont de ceea ce ne interesează pe noi, au evitat cât au putut”, a mai explicat Ștefan Stănescu.

CITEȘTE ȘI: O MAGISTRALĂ LEAGĂ ÎNCĂ O DATĂ ROMÂNIA DE SERBIA!