Nelu Popa vrea tramvai şi gata! De reşițeni îi pasă şi nu prea!

Nelu Popa vrea să aducă tramvaiul înapoi cu orice preț! Chiar dacă se declară un adept al dezbaterilor publice, când vine vorba de vechiul mijloc de transport al Reșiței edilul pare să aibă o slăbiciune și să treacă fără probleme peste dorințele celor care folosesc mijloacele de transport în comun.

Tramvaiul a fost întotdeauna un subiect de discuție în Reșița. Pe vremea când circula, cei care locuiau în apropierea liniilor de tramvai se arătau deranjați atât de zgomotul produs, cât și de faptul că pereții locuințelor sunt distruși din cauza mijlocului de transport cu greutate. Când tramvaiul a fost scos din circulație și înlocuit cu autobuzele Ro-A Tir, a apărut nemulțumirea privind condițiile de călătorie. Acum, Nelu Popa vrea cu orice preț să schimbe tot: autobuzele cu tramvaie, Ro-A Tir cu o societate comercială aparținând Primăriei și liniile de tramvai cu… linii de tramvai. Primarul nu a stat pe gânduri și are deja un plan bine pus la punct prin care să repună tramvaiul pe șine.

„Ne propunem înființarea unei societăți comerciale pe raza municipiului Reșița cu activitate transport public urban, pentru că suntem pe cale de a demara proiectul de reabilitare a căii de rulare, schimbarea căii de rulare pentru tramvai și achiziția a 10 tramvaie noi. Această societate comercială se va licenția în transportul public urban, urmând ca cei de la Proiecte Europene să dea drumul la proiect. Astăzi suntem în faza următoare: avem un contract semnat cu o săptămână în urmă, dacă nu mă înșel, pentru expertiză, se face o expertiză a tronsonului de la depoul de tramvaie până sus în Stavila, cale de rulare, poduri, stâlpi, stații de curent, urmând ca în 15 noiembrie să ne fie predată această expertiză și pe baza ei vom licita studiul de fezabilitate pentru proiect. Estimăm ca în decembrie sau cel târziu la sfârșitul lunii ianuarie să deschidem plicurile să vedem cine a câștigat SF-urile și până în luna mai-iunie să încercăm să avem aceste SF-uri gata pentru ca să putem depune proiectele. Proiectele se depun în luna iunie 2017. Din decembrie până în iunie sunt în consultare publică și în iunie se deschide sesiunea de depunere pe mobilitate urbană. E un timp destul de scurt, destul de strâns”, a declarat Ioan Popa în ședința de Consiliu Local.

Ca orice proiect cu licitație publică, implementarea sa riscă să fie amânată de eventualele contestații. Până atunci însă, Ioan Popa așteaptă rezultatul expertizei și, între timp, înființează societatea comercială, astfel încât totul să fie pregătit.

De reșițeni îi pasă! Și nu prea…

Ioan Popa s-a arătat întotdeauna un susținător al dezbaterilor publice, mergând pe ideea că banul cetățeanului trebuie investit în ce dorește cetățeanul. În cazul tramvaiului însă, povestea se schimbă puțin… Reșițenii nu sunt în măsură să ia o decizie. „Dacă așa va zice populația Reșiței, ne vom opri. Închidem această societate comercială, rămânem cu Ro-A Tir-ul și mergem mai departe cu aceste autobuze performante, cu acest sistem de transport public ultra-inteligent de care toată lumea e fericită, cu aceste subvenții pe care continuăm să le dăm… Acum nu e vorba doar despre ce aleg cetățenii din Govândari, de pe Calea Caransebeșului sau de pe Republicii sau din Muncitoresc. Unii pot fi profesori, unii pot fi pictori. Își dau cu părerea că ăla va fi bun sau ăla va fi bun… Pentru că nu și-ar avea rostul această expertiză, care nu se face doar pe calea de rulare, se face și pe soluția de transport”.

După cum pune problema Nelu Popa, cetăţenii Reşiţei se află mai degrabă în faţa unui şantaj edilitar! Dacă nu acceptă soluţia numită tramvai, aceştia sunt avertizaţi – ca să nu zicem ameninţaţi, deşi cam asta se întâmplă! – că vor rămâne pe cap cu actualul sistem de transport public, bazat pe Ro-A Tir! Evident, însă, primarul Nelu Popa blufează! Şi o face la modul diletant de-a dreptul! Contractul cu Ro-A Tir va expira vara următoare, moment în care oricum se va produce o schimbare în transportul public, pe termen scurt sau mediu, până când va fi implementată soluţia finală. Primarul Nelu Popa chiar a promis, imediat după preluarea mandatului, că Reşiţa va scăpa de contractul cu Ro-A Tir şi, implicit, de serviciile Ro-A Tir odată cu expirarea acelui contract! Acum, însă, pune problema într-un mod de-a dreptul scandalos: dacă reşiţenii refuză introducerea tramvaielor, „rămânem cu Ro-A Tir-ul și mergem mai departe cu aceste autobuze performante, cu acest sistem de transport public ultra-inteligent de care toată lumea e fericită, cu aceste subvenții pe care continuăm să le dăm“!

Tramvaiul! Mai ieftin, mai bun!

Primarul este convins că tramvaiul este cea mai bună soluție. Chiar dacă readucerea lui în actualitate ar însemna, pe lângă achiziționarea sa, cumpărarea cablului de curent și, desigur, schimbarea întregii căi de rulare. Totuși, aceasta este cea mai profitabilă soluție, în opinia lui Nelu Popa. „Avem 3 soluții: tramvai, troleibuz sau autobuz. Autobuzul poate fi și el Euro 6 sau electric. Autobuzele electrice nu sunt verificate de timp. Nimeni, niciun oraș din lume, nu are autobuze electrice ca main. Doar le încearcă, le testează. Dacă facem troleibuze, nu scoatem linia. Deci orice alt proiect care nu presupune scoaterea liniei de tramvai nu se finanțează. Și atunci, dacă luăm autobuze Euro 6, de exemplu, va trebui să scoatem linia de tramvai pe banii noștri din tot orașul. Și costul ăsta se duce undeva la 10 milioane de euro. De fapt, ăsta e costul cel mare. Și dacă vom aloca un buget de 25, trebuie să ne gândim dacă luăm un buget de 25 de milioane de euro de la comunitatea europeană din care cu 10 milioane scoatem linia, punem o linie nouă și luăm tramvaie din diferență sau ne asumăm orice alt mijloc de transport, dar scoatem linia pe banii noștri. Noi avem vreo 30 și ceva de milioane de euro datorie, avem grad de îndatorare de 26%, dacă nu mă înșel, și sper ca anul viitor să ajungem la 20%. Nu prea avem resurse să facem așa ceva pe banii noștri”, susține edilul.

La Reșița, ca-n Timișoara și-n München!

Ioan Popa dă asigurări că, dacă optează pentru tramvai, Reșița va face un salt imens, de vreo 30 de ani, de la vechile dale rigide, care provocau zgomotul deranjant și crăpăturile din ziduri, la o soluție elastică și care ar stopa vibrațiile. „Lucrările cu căile de rulare au evoluat foarte mult în lume în ultimii 25 de ani, 30 de când s-a montat în Reșița linia asta. La ora actuală, de exemplu München are toată calea de rulare pusă pe o soluție, SIKA se numește, care e un fel de plastilină, o torni într-un canal și așezi linia pe ea, după care ea devine o suprafață semielastică și nu transmite vibrații în beton. La Timișoara s-a folosit strict pe poduri, pentru că sunt podurile astea istorice și nu au vrut să le degradeze, dar asta se poate folosi oriunde pe calea de rulare. Dacă va fi cazul, cei care vor proiecta vor decide unde suntem aproape de blocuri, de clădiri care merită să fie protejate, vom putea face lucrul ăsta”.

În ceea ce privește succesul proiectului, acesta este garantat. De Nelu Popa. „Credeți-mă că lucrăm cu o echipă foarte serioasă pe tema asta, noi n-am luat-o ca pe o glumă și vă cer să aveți încredere în mine, în echipa noastră cu care lucrăm și puteți să participați la sesiunile noastre de lucrări tehnice”.

Deocamdată, indiferent dacă le place sau nu, reșițenii vor circula cu aceleași autobuze. Contractul cu Ro-A Tir expiră în august 2017, dată care ar putea coincide cu intrarea în scenă a tramvaiului. Mai precis, a ideii de tramvai! Asta dacă expertiza va spune „da”, dacă proiectul va primi finanțare și dacă cineva cu putere de convingere îi va întreba și pe reșițeni…

CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV: Reşița ar putea recăpăta o parte din blazon: Primarul Popa nu renunță la tramvai!