Nelu Popa a salvat pe riscul lui Reșița de colaps! „I-am șantajat pe cei de la Velocity prin deșteptul de Stepanescu ani la rând!”

Încăpățânarea lui Mihai Stepanescu, „abilitățile” în afaceri pe care le-a dovedit în atâtea rânduri Adrian Chebuțiu, gafele incredibile ale altor aleși și funcționari din administrația publică locală sau poate manevrele meschine ale acestora au adus Primăria și Consiliul Local Reșița în fața unui risc iminent, care înseamnă plecarea celui mai important investitor al ultimilor ani, pierderea a 1.600 de locuri de muncă, plata unor despăgubiri uriașe de la bugetul local, de ordinul milioanelor de euro și blocarea Parcului Industrial „Valea Țerovei” pentru alți câțiva ani de acum încolo!

Pe scurt, municipalitatea a concesionat în Parcul Industrial aceeași suprafață de teren către două firme: Velocity, actualmente NextCity, și ICCO Brașov, care a construit hala Autoliv. Firma lui Chebuțiu a concesionat 5 hectare de teren în Valea Țerovei, dar le ținea ocupate fără să construiască nimic încă din anul 2011. Și nu pentru că așa ar fi vrut el, ci pentru că așa s-au încăpățânat primarul Stepanescu și ceilalți reprezentanți ai administrației publice locale de la acea vreme. Chebuțiu a tot solicitat rezilierea contractului, pe motiv că terenul din parcul industrial nu suportă greutatea investițiilor sale. Degeaba însă!

Contractul de concesiune nu s-a rupt nici măcar după intervenția procurorilor anticorupție. De data asta, Ioan Crina, viceprimarul cu atribuții de primar, a propus rezilierea unilaterală printr-o Hotărâre de Consiliu Local. Aceasta a venit și a stat la baza radierii firmei lui Chebuțiu din Cartea Funciară, fără alte comentarii. Chebuțiu s-a dus imediat în sala de judecată, nemulțumit fiind că i s-au luat banii din contul firmei de către municipalitate fără să se fi folosit de teren. În pragul alegerilor locale din 2016 nimeni nu a mai avut răbdare să aștepte verdictul instanței și terenul de care fusese deposedat Chebuțiu a fost pus la dispoziția celor de la Autoliv, prin constructorul de hale ICCO Brașov. Juriștii Primăriei au avut grijă să doarmă pe ei, au „uitat” de procesele cu Chebuțiu și, în toamna anului trecut, când hala Autoliv era deja în picioare, gata să fie inaugurată, fostul director de la UCMR, și atunci, și acum din spatele gratiilor, s-a reintabulat pe acel teren. Ca urmare a hotărârilor definitive ale instanțelor de judecată. Practic, hala Autoliv a fost construită de ICCO Brașov pe terenul concesionat de drept de către NextCity.

Problema este foarte gravă și a ieșit la iveală în momentul în care Autoliv nu s-a putut intabula pe teren, operațiune absolut necesară pentru accesarea unui credit care să permită societății extinderea investiției de la Reșița. În sensul ridicării unei hale noi, tot în Parcul Industrial, și crearea a încă vreo 300 de locuri de muncă pe lângă cele 1.300 pe care le are în prezent. Primarul Nelu Popa și actualul Consiliu Local au fost puși astfel în fața unei situații foarte complicate, din care era foarte clar că Reșița va pierde ceva. Popa a găsit varianta prin care orașul să piardă doar câteva zeci de mii de euro, dar să salveze o investiție de câteva milioane, să salveze vreo 1.600 de locuri de muncă și să nu văduvească bugetul local de cele 500.000 de euro care reprezintă impozitele generate de Autoliv. În plus, prin aceeași soluție, se debloca fiecare metru pătrat din cei 5.000 concesionați de Chebuțiu.

Popa și consilierul liberal Hadrian Popescu au cerut în plen avizul pentru un acord semnat cu Chebuțiu. Acord care presupunea ca municipalitatea să renunțe la încasarea redevenței pentru perioada 2013-2015, perioadă în care Chebuțiu oricum nu s-a folosit de teren, și a impozitelor aferente, în schimbul încetării tuturor litigiilor cu NextCity. Cu alte cuvinte, în schimbul eliberării Parcului Industrial de orice probleme și continuării investițiilor celor de la Autoliv.

„Vreau să terminăm acest calvar. Eu mi-am asumat să plătesc chiar din banii mei personali acești 252.000 de lei ca să încheiem odată circul ăsta. Dacă instanța oricum a spus să le dăm banii înapoi, haideți să terminăm odată povestea asta!”, a spus primarul Nelu Popa în plenul ședinței. Social-democrații din Consiliul Local Reșița au preferat să nu-și asume niciun risc în eventualitatea în care Curtea de Conturi ar putea imputa cuiva ceva de pe urma acordului respectiv. Practic, au evitat să plătească ei pentru prostiile predecesorilor lor din Consiliul Local. Liderul grupului PSD, Mirel Sabo, a explicat și de ce: „Sunt trei lucruri cu care noi nu suntem de acord. Primul: cei 252.000 de lei pe care trebuie să-i plătim firmei Velocity, actualmente NextCity, suntem obligați să îi plătim, pentru că firma i-a câștigat prin instanță. Deci nu e nevoie de o hotărâre de Consiliu Local ca să le dăm banii aceștia. În al doilea rând, îi iertăm de creanțele din 2013 – 2015, pe care noi ne judecăm acum. Dacă vine Curtea de Conturi și ne întreabă de ce nu am lăsat Tribunalul să decidă cu ce dată se reziliază contractul? Velocity scapă de doi ani de plată a concesiunii. Am mai atras atenția cu un lucru, foarte important. Pe raportul de specialitate nu era avizul secretarului Primăriei. A semnat raportul un consilier juridic de la Patrimoniu și șefa de serviciu de la Contabilitate, nu directorul economic. Asta nu s-a mai întâmplat, eu nu am mai întâlnit rapoarte fără semnăturile lor. N-au vrut să își asume asta!”.

Decizia social-democraților de a nu-și asuma votul l-a scos din minți pe primarul Nelu Popa. „I-am șantajat pe cei de la Velocity prin deșteptul de Stepanescu ani la rând! Când ei au tot spus că vor să rezilieze, noi ani la rând i-am târât prin tribunale. Dar nu vă faceți nicio problemă! Dumneavoastră, dacă nu votați, n-o să plătiți nimic. Sunteți în siguranță. Și colegii mei aici de față votează și o să o trecem și îmi asum eu acești 50.000 de euro pentru o investiție cu 1.300 de locuri de muncă și o firmă care vrea să mai facă o hală. Nu se poate să ne asumăm și noi ceva în orașul ăsta? Nu se poate să fim numai la bine, dar când trebuie să ne asumăm ceva, să nu facem! E o poveste care durează de prea mulți ani și trebuie să o oprim odată! Pentru numele Lui Dumnezeu!”, a răbufnit Popa. Ieșirea primarului a fost susținută de co-inițiatorul proiectului de hotărâre, Hadrian Popescu: „Cred că rolul nostru de consilieri este să ne și băgăm, nu doar să participăm, ca să fiu mai plastic, și să ne asumăm anumite riscuri. De aia cred că ne-au trimis cetățenii aici”.

Majoritatea PNL-PV din Consiliul Local a trimis acordul pe masa judecătorului, astfel că litigiile cu firma lui Chebuțiu s-au stins. Autoliv rămâne în Parcul Industrial și se va extinde, va da altor sute de oameni de lucru. Cineva trebuie însă să plătească, pentru că Reșița a suferit un prejudiciu!

Rămâi pe expressdebanat.ro! Revenim cu amănunte scandaloase despre afacerile din Parcul Industrial!