Mişcare pentru sănătate cu Sorin

Instructorul de la Fitnesstudio, Sorin Piţigoi, vorbeşte astăzi despre câteva greşeli frecvente ale celor care vin la sală ca să scape de kilogramele în plus, dar şi despre cum lipsa exerciţiilor fizice poate avea efecte grave asupra sănătăţii.

Am observat că tot mai mulţi clienţi nu realizează diferenţa între muşchi şi grăsime. După o lună de exerciţii fizice în sala de fitness unii sunt îngrijoraţi că nu au dat jos din greutate. Unii reuşesc şi au rezultate în lupta cu kilogramele în plus. De ce la unii nu se văd rezultatele? De cele mai multe ori acestea se văd, dar nu pe cântar, însă conformaţia corpului se schimbă. Începe să câştige teren masa musculară, care desigur este mai grea decât grăsimea ca volum. Majoritatea clienţilor spun că deja au trecut la o mărime de haine mai mică, dar se încăpăţânează şi vor să vadă cifrele cântarului mai mici. Am avut mulţi clienţi care au renunţat din aceasta cauză. O parte dintre aceştia au revenit după ceva timp să mai încerce, dar unii aveau deja zeci de kilograme mai mult în plus faţă de perioada când au renunţat. Aşadar, cu siguranţă era mai bună varianta măcar a păstrării greutăţii o perioadă de timp, după care treptat, de la lună la lună, să piardă din greutate.

Pentru a avea succes în lupta cu grăsimile, recomand reducerea greutăţii pe o perioada mai lungă de timp, în nici un caz brusc. Scăderea bruscă traumatizează corpul, toxinele acumulate intră în circuitul sanguin şi apare bolile. Este indicat, pe cât posibil, să luptăm să pierdem strat adipos, nu masă musculară.

Cei care ţin tot felul de diete ori iau medicamente fără a face sport e posibil să aiba rezultate pe termen scurt, dar pe termen lung îşi distrug metabolismul şi, imediat ce revin la alimentaţia obişnuită sau nu mai iau pilule, vor pune dublul greutăţii pierdute înapoi. Din păcate, vor pune grăsime, iar masa musculară va fi diminuată de slăbirea fără exerciţii fizice.

Poate cineva cântări o persoană numai din priviri? Este imposibil de aproximat. Vedem două persoane de aceeaşi greutate, dar procentul lor de grăsime este diferit.

În cazul femeilor cu vârsta

–         între 20-39 procentul normal de ţesut adipos este între 21 şi 33 la sută

–         între 40-59 procentul normal de ţesut adipos este între 23 şi 34 la sută

–         între 60-79 procentul normal de ţesut adipos este între 24 şi 36 la sută

În cazul bărbaţilor cu vârsta

–         între 20-39 procentul normal de ţesut adipos este între 8 şi 20  la sută

–         între 40-59 procentul normal de ţesut adipos este între 11 şi 22

–         între 60-79 procentul normal de ţesut adipos este între 13 şi 25

Masa musculară se situează în jurul a 40 la sută din totalul greutăţii, mai mult sau mai puţin, în funcţie de fit-ul fiecăruia.

Un alt aspect important în zilele noastre este că numeroase persoane, din ce în ce mai tinere, se plâng de afecţiuni ale spatelui. Musculatura profundă la aceste persoane este slăbita din lipsa exerciţiului fizic. Astfel că, aceste persoane apelează la musculatura superficială care nu este făcută pentru o activitate permanentă şi este supusă unor crampe, dureri profunde. În acest caz persoana suferindă caută o posibilitate de relaxare, un fotoliu moale, un scaun cu spătar sau spatele încovoiat. Aceste situaţii, chiar dacă relaxează musculatura, determină o suprasolicitare a discurilor coloanei vertebrale. Următorul pas este hernia de disc.

În concluzie, exerciţiul fizic este un ajutor mare pentru sănătate.

Sorin Piţigoi