ONG-urile de mediu vs. pasionații de enduro

Proiectul de lege propus de Ministerul Mediului prin care se are în vedere interzicerea off-road-ului de orice fel în codrii județului a alarmat asociațiile care promovează sporturile de aventură. De cealaltă parte a baricadei, organizațiile de mediu contraatacă în favoarea naturii.

Noul proiect de lege a venit la inițiativa ministrului Attila Korodi în ideea în care parcurile naționale și pădurile din Caraș-Severin sunt din ce în ce mai căutate de turiștii străini, pasionați de enduro, ATV sau mașini 4×4. Problema nu ar fi atât de gravă, iar alte măsuri mai drastice nu ar fi necesare, spun oficialii, dacă pasionații de enduro ar respecta legea în vigoare. Aceasta permite off-road-ul în pădurile județene, dar numai pe drumurile forestiere.

De aici pornește și revolta organizațiilor care luptă pentru protejarea naturii, iar proiectul de lege care pune opreliști sportului cu mulți cai putere este susținut în totalitate de aceștia. Chiar dacă asociațiile de off-road consacrate încearcă să afecteze cât mai puțin mediul în care își turează motoarele, mulți dintre turiștii care practică astfel de sporturi în județ călăresc ilegal parcurile naționale. Având la dispoziție trasee sălbatice și libertate din partea autorităților, mulți dintre cei care practică off-road în județ au transformat distracția din promovare turistică benefică într-un turism de-a dreptul agresiv. Cel puțin asta susțin organizațiile care luptă pentru protejarea mediului.

Sunt foarte mulți care-și ambalează motoarele peste tot, nu le pasă nici de consecințe sau de deranjul produs în natură, cu atât mai puțin de lege. De acord că se pot permite și crea anumite trasee pentru pasionați, dar astea trebuie să fie aprobate de autoritățile de mediu și administratori, omologate și semnalizate. Deocamdată nu au niciun traseu de felul acesta, deci sunt în ilegalitate. Se dau peste tot, pentru că oricum nu îi poate trage nimeni la răspundere”, a explicat un reprezentant al Asociației Altitudine.

În ceea ce îi privește pe reprezentanții parcurilor naționale, aceștia susțin că nu este cazul de încălcare a legii, întrucât accesul motoarelor este permis pe drumurile forestiere. Mai mult decât atât, în contextul în care natura oricum este străbătută zilnic de camioane încărcate cu lemne, accesul motoarelor nu are un impact mult mai mare asupra naturii. „Raportat la legea în vigoare este permis accesul cu motorul, dar numai pe drumuri forestiere. Fiind drum forestier și având în vedere că oricum pe acolo circulă camioane cu lemne, nu cred că accesul motoarelor are un impact negativ foarte mare. Nu văd un impact major, mai ales că prin acest mod se promovează și parcurile naționale”, a explicat un reprezentant din partea Parcului Național Semenic-Cheile Carașului.