Iarna nu-i ca vara şi nici educaţia precum politica

Bacul, din punct de vedere educaţional, a avut ca rezultat, în urma sesiunii iunie-iulie 2018, 97 de elevi admişi la Moldova Nouă. Un rezultat măreţ pentru Liceul Tehnologic „Clisura Dunării”, având în vedere că, în ultimii trei ani, gradul de promovare a examenului maturităţii nu depăşea pragul de 50%. Din punct de vedere politic însă, problema bacului pe Dunăre se pare că a ratat sesiunea de vară la Moldova Nouă şi poate se va pregăti intens pentru examenul din toamnă (punerea bacului în funcţiune).

Un car prea mare sau buturugi prea mici?

Lider de proiect al bacului pe Dunăre este Consiliul Judeţean Caraş-Severin, în parteneriat cu Primăria Moldova Nouă şi cu Primăria Veliko Gradiște din Serbia. Având în vedere, potrivit declaraţiilor făcute în presă, că cei doi parteneri ai proiectului şi-au finalizat temele, întrebările fireşti ar fi: „De ce bacul nu funcţionează?”, „Unde s-a produs blocajul?”.

Un prim răspuns la întrebarea de mai sus ni-l oferă Adrian Torma, primarul oraşului Moldova Nouă: „Consiliul Judeţean şi-a făcut treaba doar pe jumătate. Asta înseamnă că au adus doar bacul la Moldova Nouă, dar în sarcina lor intra şi deschiderea punctului vamal. Din păcate, din luna octombrie şi până acum, lucrurile trenează. O birocraţie, după cum susţin cei de la CJ, nelalocul ei. Eu cred că e şi o formă de nepăsare a celor de la judeţ. Nu cunosc motivele reale pentru care acest proiect a fost trecut pe plan secundar”.

Ai bac, ai beneficii!

În viziunea edilului din oraşul de pe Dunăre, „dacă acest bac va porni, va crea o rută nouă de intrare în România, pe la Moldova Nouă, ceea ce va aduce beneficii întregului judeţ. Din punctul meu de vedere, problemele cele mai mari sunt la CJ şi, evident, la Prefectură (în calitate de reprezentant al Guvernului în teritoriu). Şi asta pentru că ar fi trebuit să urgenteze rezolvarea problemei. Dar, din păcate, tandemul Consiliul Judeţean-Prefectură nu funcţionează când vine vorba de a face treabă pentru cetăţenii din Moldova Nouă”.

Proiect mare, sarcini complexe!

Potrivit spuselor lui Adrian Torma, în atribuţiile CJ-ului, pe lângă deschiderea punctului vamal, ar intra şi organizarea licitaţiei pentru a desemna o companie care să se ocupe de transport, dar şi un caiet de sarcini. „Iarăşi, din punctul meu de vedere, modul de lucru şi profesionalismul Consiliului Judeţean, în deschiderea acestei porţi de intrare în România, mai exact, în Banat, ridică multe semne de întrebare. Foarte mult ne vom apropia de autostradă. Moldova Nouă va fi cel mai apropiat oraş de autostradă din Caraş-Severin. Şi asta pentru că, după parcurgerea rutei Moldova Nouă-Serbia (Golubac), mai sunt aproximativ 40-50 de km până la autostrada care face legătură fie cu Europa, fie cu Grecia, Turcia etc”.