Guvernul a semnat contractul pentru începerea lucrărilor la BRUA. Milioane de euro ajung în Caraș-Severin!

BRUA este o conductă de interconectare între țările europene menită să șubrezească dependența de gazul rusesc a Europei. După eșecul proiectului Nabuco, BRUA devine cel mai amplu proiect intereuropean al momentului.

Vicepremierul Marcel Ciolacu a semnat, la Palatul Victoria, contractul pentru realizarea primei faze din proiect. „Proiectul BRUA reprezintă, pentru Guvernul Mihai Tudose, o prioritate, încă de la instalare; este un proiect deosebit de important pentru securitatea şi independenţa energetică a României. În ceea ce priveşte stadiul proiectului, Ministerul Energiei a emis, pe 27 februarie 2017, autorizaţia de construire, iar, ulterior, s-au desfăşurat proceduri pentru atribuirea lucrărilor de construire, pentru partea de proiectare şi partea de echipamente pentru staţii. Asistăm, astăzi, la semnarea contractelor pentru lucrările de execuţie, pentru prima fază a conductei de gaze naturale, de 478 de kilometri, între localităţile Podişor şi Recaş, şi trei staţii de comprimare situate în Podişor, Bibeşti şi Jupa, din România. Valoarea totală a investiţiei este estimată la 480 de milioane de euro, din care aproximativ 180 de milioane fondurile nerambursabile”, a declarat Ciolacu.

Guvernul are meritul de a fi reuşit să deblocheze un proiect deosebit de important pentru securitatea energetică a României. Proiectul BRUA este un proiect între Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Prioritatea principală rămâne creșterea securităţii energetice a României. Mai mult, se estimează aproximativ 4.000 noi locuri de muncă, creșterea cererii de bunuri de consum, ca urmare a creării de noi locuri de muncă, atragerea unor venituri suplimentare la bugetul statului, diversificarea resurselor de gaze şi îmbunătățirea securităţii energetice a României, stimularea altor investiţii şi afaceri conexe şi stimularea dezvoltării economiei locale prin creșterea valorii terenurilor aflate în apropierea noii conducte şi creșterea numărului de gospodării, agenți economici, ce se vor racorda la rețeaua de gaze naturale.

„Pe lângă securitatea de independență energetică, guvernul mai are câteva priorități în domeniul energetic, prevăzute în programul de guvernare şi noua strategie energetică 2016 -2030, iar printre acestea aş vrea să enumăr doar câteva: protejarea consumatorilor casnici vulnerabili şi, anume, a celor care, din diferite motive, nu au acces la gaze naturale, reducerea sărăciei energetice şi regularizarea totală a prețurilor de achiziție a gazelor naturale”, a mai spus Ciolacu.

Ce înseamnă BRUA
Proiectul este de importanță strategică atât la nivel național cât și european. În regiune, BRUA face parte din „Coridorul Sudic de Gaze”, ce are ca scop întărirea securității alimentării cu energie în Europa prin diversificarea surselor regionale de gaze naturale, numărul prezent de magistrale fiind limitat. La nivel național, Proiectul va permite României să importe gaze din surse suplimentare, în caz de necesitate, precum și să furnizeze un mecanism prin care gazele provenite din zăcămintele din Marea Neagră ce vor fi exploatate să fie exportate. În consecință, conducta a fost proiectată astfel încât gazul să poată circula în sens invers atât către Bulgaria, cât și pentru Ungaria, în funcție de cererea pieței.

Faza 1 a proiectului va permite un debit invers de circa 15 miliarde m3/an la granița cu Bulgaria și 175 miliarde m3/an la granița cu Ungaria până la finele 2019, iar Faza 2 va crește capacitatea la circa 44 miliarde m3/an la granița cu Ungaria până la finele 2020.
Astfel, Proiectul va susține obiective de dezvoltare economică atât naționale, cât și regionale, facilitând în același timp înlocuirea surselor energetice existente (mari generatoare de dioxid de carbon) cu gaz natural. Proiectul este o prioritate majoră pentru Transgaz și este inclus în planul de dezvoltare a rețelei pe zece ani.

Importanța proiectului pentru Caraş-Severin

Conducta subterană de 32” va traversa circa 79 unități administrativ-teritoriale (municipalități) și 10 județe și va include noi Stații Compresoare Gaz (SCG) la Podișor, Bibești și Jupa, în Caraș-Severin. Acestea împreună cu detaliile ce țin de proprietatea asupra terenurilor vor fi utilizate pentru a susține procesul de acordare a compensațiilor. Per ansamblu, însă, se preconizează că Proiectul vizează folosirea a mai puțin de 20 de hectare de teren, necesare pentru stațiile de compresare a gazului, stații de robinete de secționare și drumuri de acces.

Au fost analizate mai multe opțiuni de traseu pentru a identifica varianta cea mai scurtă, dar și cea mai practică și care urmărește cât mai mult posibil infrastructura existentă. Traversarea Munților Carpați (zona cea mai complicată din punct de vedere tehnic și cea mai delicată) a fost analizată cu deosebită atenție, alegându-se varianta cu cea mai redusă amprentă asupra mediului. De asemenea, s-a avut în vedere minimizarea lucrărilor de construcție din siturile Natura 2000.

Se vor construi trei Stații Compresoare Gaz (SCG), la Podișor, Bibești și Jupa, pentru a furniza presiune suplimentară pe traseul conductei. Fiecare SCG va conține opt corpuri principale și va avea o putere instalată totală de 10 MW (crescând la 15 MW în Faza 2).
Construcția Fazei 1 din Proiect este planificată a se desfășura între 2017 și 2019, cu darea în folosință planificată pentru 2019. Faza de exploatare este preconizată a dura cel puțin 40 de ani fără cerințe de reabilitare sau lucrări mare de mentenanță pentru BRUA.

Pe traseul propus al conductei sunt planificate cinci șantiere principale (organizări de șantier) la Căldăraru (km 61), Gușoeni (km 150), Turciniești (km 261), Bucova (Băuțar) (km 368) și Petrovaselo (Recaș) (km 470). Toate șantierele vor fi conforme cu cerințele Workers Accommodation Guidelines ale BERD/IFC și vor ocupa o suprafață de circa 10.000 metri pătraţi, de obicei pe teren agricol în afara zonelor urbane și în aproprierea drumurilor principale, pentru a facilita furnizarea de material, echipament, de țeavă și fluxul de lucrători. Contractantul poate adăuga șantiere suplimentare dacă este nevoie.

O serie de investigații arheologice suplimentare au fost și vor fi efectuate pe traseu utilizând tehnici de cercetare arheologică preventivă pentru a se asigura că aceste situri nu sunt afectate de construcție. Trei situri de importanță arheologică cunoscută sunt situate pe traseu, printre ele și situl Tibiscum, lângă Jupa. Acesta are o arie extinsă și potențialul pentru descoperiri întâmplătoare este considerat a fi ridicat. Situl Tibiscum, îndeosebi, acoperă o suprafață de 27 hectare lângă satul Jupa și a fost unul dintre cele mai importante orașe din fosta provincie Dacia din secolul III d. Hr.. Situl include un complex de ruine, format din vechiul oraș Tibiscum, o tabără și un vic militar. Rezervația arheologică Tibiscum a fost înființată în 1977 în stânga orașului și descoperirile arheologice din epoca romană sunt expuse într-un muzeu. Conducta trece direct pe sub sit prin forare orizontală direcționată, începând de la 300 metri la est de sit și ieșind la 400 metri vest, abordarea propusă pentru aceste lucrări fiind aprobată și autorizată de directorul complexului Tibiscum.

În Caraș-Severin investițiile sunt substanțiale

Deși conducta de interconexiune traversează zece județe, Caraș-Severinul este unul dintre cele mai câștigate în sensul investiției, dar și al atragerii forței de muncă, deoarece pe teritoriul județului se amenajează una dintre cele 5 amenajări de șantier, la Bucova, comuna Băuțar, dar se va implementa și o Stație Compresoare de Gaz, în cartierul Jupa din municipiul Caransebeș.
Americanii de la Caterpillar și-au adjudecat deja o primă licitație în acest proiect, scriu jurnaliștii de la Profit.ro. „O subsidiară înregistrată în Belgia a grupului american, Solar Turbines SA, va furniza Transgaz compresoare centrifugale cu turbine de gaz pentru cele trei stații de comprimare a gazelor din componența conductei, adjudecându-și în acest sens, în urmă cu o săptămână, un contract în valoare totală de peste 45 milioane euro, cu tot cu TVA”, scriu aceștia. Una dintre aceste stații va fi implementată în cartierul Jupa al municipiului Caransebeș. La licitația pentru furnizarea efectivă a conductei de gaz necesare s-au înscris mai multe companii, printre care și societatea TMK Artrom, cea care deține și combinatul siderurgic de la Reșița.