„Ghinionistul” lui Iura Luncașu și spotul lui Nelu Popa, la fel ca frunza Elenei Udrea!

Rectificarea bugetului municipiului Reșița, adică primul proiect de pe Ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local din luna octombrie, a generat dezbateri aprinse în plen și acuzații din partea grupului PSD-PMP la adresa primarului Nelu Popa și a aleșilor PNL, care ar fi votat cheltuirea ilegală a 1,35 miliarde de lei vechi!

Totul a plecat de la propunerea edilului-șef de alocare a sumei de 135.000 de lei pentru achiziționarea unui spot publicitar care va promova locurile de muncă din Reșița, spot ce urmează să fie realizat de regizorul Iura Luncașu. Asta după ce, cu doar o lună în urmă, consilierii locali au acordat, tot la propunerea lui Nelu Popa, 100.000 de lei pentru cofinanțarea filmării în municipiu a comediei „Ghinionistul”, a aceluiași Luncașu. Primarul a explicat că nu e vorba despre alți bani, ci că, de fapt, miliardul de lei vechi pentru film nu poate fi alocat cu îndeplinirea prevederilor legale. Pentru realizarea spotului publicitar, care ar fi un fel de bonus al regizorului, banii s-ar putea acorda însă fără nicio problemă. Cel puțin așa a explicat primarul Popa. „Am constatat, la Achiziții Publice, că este foarte complicat să finanțăm acest film, că ar trebui să se facă o selecție de filme”, a spus Popa. „Legea cinematografiei ne interzice să cofinanțăm o producție cinematografică. Pentru că, strict din punct de vedere al Consiliului Local, fizic, noi nu o să beneficiem de niciun fel de drepturi de autor. Toate se duc către producător”, a completat Lucian Chiș, de la compartimentul „Achiziții Publice” din cadrul Primăriei Reșița.

Paravan pentru „Ghinionistul”?!

Consilierii PSD au cerut lămuriri și s-au întrebat dacă nu cumva prin plata a 1,35 miliarde de lei vechi pentru un spot publicitar se acoperă și cheltuielile pentru filmul „Ghinionistul”. Primarul a detaliat cu privire la clipul de promovare pentru a justifica oportunitatea finanțării acestuia: Se lucrează la un spot publicitar. S-a filmat și ieri în centrul orașului, la universitate, la bazinul de înot și la meciurile de handbal. Se creează un spot publicitar al orașului, cu o durată de 30 de secunde probabil, pe care îl vom promova prin social media, pe care îl aveam oricum în discuție cu domnul Iura Luncașu ca și un pas pe care vreau să îl fac pentru oraș. A rămas imposibilă finanțarea filmului, din cauză că cinematografia după aceea vinde bilete și cineva încasează bani. De asta finanțăm direct acest spot publicitar. Vreau să vă spun că eu am plătit și spoturi cu 50.000 de euro, am două spoturi plătite pe o firmă privată, în 2004 și 2006. Pentru un spot de un minut se filmează și 5-6 ore, se montează în studio. Este vorba despre aceeași firmă, aceiași oameni, Iura Luncașu ca regizor și o companie pe care o reprezintă el”.

Primăria eludează legea?!”

Explicațiile edilului-șef n-au fost suficiente pentru a-i convinge și pe consilierii PSD. Valentin Lupșa, spre exemplu, a replicat imediat: „Primăria eludează legea?! Adică nu le-am putut da bani direct să-și facă filmul și acum le dăm bani pentru un spot publicitar?!” Nelu Popa a insistat: „Nu putem să finanțăm un film pentru că el aduce venituri din sălile de spectacole și, din punct de vedere legal, nu putem face acest lucru, așa că am decis să facem finanțarea pentru acest spot”.

În dezbatere a intrat și liderul grupului PSD, Ionuț Chisăliță: „Noi promovăm Reșița sau locurile de muncă? Dacă vrem să promovăm locuri de muncă în Reșița, să atragem forță de muncă, nu văd unde se duce acest spot publicitar. Cum îl promovăm, în afara județului? Achiziționarea unui spot publicitar care va promova locuri de muncă în Reșița îmi amintește de frunza Elenei Udrea. Fără nicio supărare!”

Spotul lui Popa, ca frunza Elenei Udrea

gif card de energie dacus 1000x100 Brantner 1000x100px

Nelu Popa a dezvăluit și scenariul spotului pentru a fi mai convingător, însă nu a făcut altceva decât să-i aprindă și mai tare pe social-democrați. „Când facem un spot publicitar pentru a promova locuri de muncă, nu puteți să îmi povestiți mie povești! Chiar nici eu nu sunt venit cu barca pe Bârzava! (…) Haideți să nu ne mințim! Eu înțeleg că vrem să promovăm municipiul Reșița, sunt de acord să îl promovăm în social media, în presă, unde doriți dvs., dar nu este normal să îmi spuneți de achiziționarea unui spot publicitar prin care vom promova locuri de muncă în Reșița. N-are nicio legătură cu ce ne-ați povestit dvs.! Repet, este ca și frunza doamnei Elena Udrea! Nouă ne-ați explicat un lucru, aici figurează altceva! Nici nu știu spre ce se duc banii respectivi. Nu am putut să dăm banii pentru «Ghinionistul», dar atunci facem o boltă și le dăm printr-un spot publicitar care să promoveze locurile de muncă din Reșița, dar de fapt acest spot publicitar nu este pentru promovarea locurilor de muncă, pentru că n-are nicio legătură ceea ce se întâmplă în spotul respectiv cu locurile de muncă. Mie mi se pare că e așa, o încercare: «Hai, că nu putem da banii așa, hai să îi dăm sub o altă formă» Nu ne putem juca, pentru că sunt totuși bani publici, va veni Curtea de Conturi și ne va întreba ce am făcut cu banii. Orice vot pe care îl dăm în Consiliul Local va atrage după sine o cheltuială a banului public. Dacă nu o facem cu responsabilitate, o să vedem că vine Curtea de Conturi și o să plătim din buzunarul nostru. Dar acești bani trebuie cheltuiți cu cap, dacă și-așa nu sunt mulți!”, a atras atenția Chisăliță.

Un leu sau 100.000, dar cheltuiți legal!

Primarul Popa a încercat să-i liniștească pe consilierii PSD, arătând că a reușit să economisească deja câteva milioane de lei, astfel că banii pentru acest spot, chiar dacă ar acoperi și din cheltuielile pentru film, ar însemna o nimica toată: „Tocmai v-am prezentat o acțiune prin care facem o economie de 2 milioane de euro, pe niște credite care au fost luate de Consiliul Local Reșița. Deci avem deja astăzi o economie de 2 milioane de euro pe creditele luate de cei de dinaintea noastră. Și noi vorbim aici despre un spot publicitar de 25.000 de euro!”

Iritat de modul ironic în care primarul Popa le-a sugerat social-democraților să nu mai pozeze că ar fi îngrijorați de felul în care se cheltuie acum banii publici, Chisăliță a ridicat tonul: „Domnule primar, nu ați prins esența! Putem să vorbim și despre un leu pe care îl cheltuim, un leu din bugetul public. Iar dacă acest leu nu îl cheltuim legal, nu sunt de acord să fac acest lucru. Pentru că nu sunt nici banii mei, nici ai dvs., sunt banii reșițenilor, ai fiecăruia dintre noi. Nu putem să vorbim despre faptul că am făcut o economie de 2 milioane de euro. Ok, vă felicit că ați făcut-o! Și este foarte bine că o faceți, pentru că ăsta este rolul dvs., în calitate de primar. Dar rolul nostru, în calitate de consilieri cărora ne puneți pe masă o rectificare de buget, este să cheltuim acești bani, indiferent că este un leu, doi sau 100.000, legal!”

Atenție, motor!

Popa a cerut să se treacă la vot, subliniind că din cauze tehnice nu se poate finanța filmul, dar că același om, aceleași persoane, fac și ceva în plus pe lângă ceea ce s-au angajat față de Primărie.

Grupul de consilieri PSD nu votează! Nu este legal ce facem aici! Eventual să facem o ședință extraordonară dacă vreți într-adevăr promovarea Reșiței, să cuprindem la capitolul cultură sau publicitate, dar în acest moment grupul de consilieri PSD-PMP nu este de acord cu această cheltuială. În principiu noi am fi fost de acord cu această rectificare de buget care cuprindea și alte lucruri, inclusiv salarii, etc, însă ca urmare a celor discutate aici, din punctul nostru de vedere este o cheltuială ilegală!”, a anunțat Chisăliță. Liberalii au majoritate în Consiliul Local Reșița, astfel că proiectul a trecut. Municipalitatea va plăti 1,35 miliarde, iar Iura Luncașu va pune pe peliculă atât comedia „Ghinionistul”, cât și spotul de promovare pentru locurile de muncă din Reșița.

publicitate si promovare online banner maxagro STPT job 1000x200
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/