FOTO: Calea ferată Anina-Oravița, salvată de un student din Târgu Mureș!

Amenințată de multă vreme că plimbarea cu trenul pe linia ferată dintre Oravița și Anina va deveni o amintire, un student din Târgu Mureș încearcă să promoveze prin fotografii tot ce înseamnă acest traseu ca peisagistică și inginerie.

Alexandru Șoș a descoperit frumusețea traseului pe șine dintre Anina și Oravița acum multă vreme, când a și încercat să o salveze, prin petiții, de la încheierea „carierei” înainte de vreme. Acum, după aproape trei ani, calea ferată este în continuare condamnată să fie închisă, iar studentul din Târgu Mureș a îmbinat cele două pasiuni, fotografia și plimbarea pe calea ferată, într-o nouă acțiune de salvare. Linia Oraviţa – Anina este cea mai veche cale ferată montană din România şi totodată cea mai spectaculoasă. Când spun spectaculoasă mă refer atât la peisaje, cât mai ales la partea istorică – linia are 14 tunele şi zece viaducte construite în mare parte între 1850 – 1863. Problematica apare din prisma abordării turismului în zonă. Compania Naţională de Căi Ferate (administratorul de drept al infrastructurii) ameninţă cu închiderea liniei, lucru din ciclul «recidivă » , aş spune – situaţie identică întămplată acum trei-patru ani, când documentarele şi intervenţiile unor personalităţi (ing. Radu Bellu) sau asociaţii (Asociaţia de Arheologie Industrială), precum şi o petiţie online şi rapoarte trimise de mine au făcut ca linia să continuie să fie folosită”, a povestit pentru Express de Banat Alexandru Șoș.

Documentarul său combinat cu fotografii (care se poate vedea integral aici) are toate ingredientele necesare ca să atragă atenția mai ales într-o zonă a țării în care județul Caraș-Severin este mai puțin cunoscut sau de interes redus. Tocmai pentru abundența în informații și pentru imaginile spectaculoase ce pun în valoare fiecare parte a traseului, răspunsul inițiativei sale nu a întârziat să apară. „Pur şi simplu observ că de când cu campania, şi au trecut doar trei zile, cel puţin zece oameni mi-au spus că vor merge să viziteze linia. Dacă ar creşte numărul vizualizărilor, implicit ar creşte numărul oamenilor atraşi; în concluzie, chiar dacă aparent rezultatul nu va fi cel scontat printr-o ştire bombă, acesta poate avea un impact pozitiv”, a mai adăugat studentul.

Chiar dacă de departe, Alexandru Șoș reușește să facă un lucru la care nimeni din zonă nu s-a gândit sau nu a dorit să încerce. O astfel de promovare pe blogul său nu doar că va ajuta salvarea căii ferate, dar va aduce mai mulți turiști în județ. Partea tristă este că cei care ar avea un cuvânt de spus nu au găsit  suficient de interesantă această linie ca să o promoveze cum se cuvine. Astfel, cea mai veche cale ferată din România și una dintre cele mai spectaculoase din Europa stă sub lupa amenințării.

Foto: Alexandru Șoș și Cristi Țaran

alexandrusos.wordpress.com