GALERIE FOTO: 150 de ani de istorie pe şine pentru cărășeni!

Calea ferata montană care face legătura între Anina şi Oraviţa a fost în centrul atenției la acest final de săptămână. Evenimentul, de o amploare incontestabilă, a fost marcat printr-un ceremonial special.

Zeci de cetăţeni au umplut astăzi peronul gării din Oraviţa. Atenţia a fost, însă, îndreptată în totalitate către ,,sărbătorit”: Semeringul Bănăţean.

Frumuseţea peisajului şi mai ales vechimea construcţiei fac ca această cale ferată să fie cunoscută în toată Europa. Bucurându-se de o lungime de 34 de kilometri, pe care şerpuiesc tunele şi viaducte, de-a lungul unor văi de-a dreptul spectaculoase, ruta aminteşte mult de Austria. Ceremonia a început cu dezvelirea plăcii comemorative. Un sobor de preoţi a oficiat apoi slujba de sfinţire. Nu au lipsit intonarea imnului naţional, fanfara şi dansurile populare. La final, Mocăniţa şi-a deschis vagoanele pentru participanţi. Aceştia au parcurs frumosul traseu până la Anina, unde ceremonia a luat sfârşit.

Amintiri din vremurile apuse
Ziua s-a bucurat şi de prezenţa veteranilor ceferişti care, pe nerăsuflate, au ţinut să-şi povestească amintirile ce-i leagă încă de această cale ferată.

,,Mai întâi, această linie a fost justificată economic. Diferenţa de nivel dintre Oraviţa şi Anina i-a obligat pe constructori să facă cele 14 tunele şi 10 viaducte. Cu toate că lungimea reală a liniei este de 15-16 kilometri, pentru a putea urca vagoanele pe o distanţă cu înălţimi de peste 339 de metri, nu exista la vremea aceea, şi nu există nici astăzi, o locomotivă capabilă, motiv pentru care au trebuit să o lungească la 34 de kilometri”, după cum ne-a povestit Alexa Vasile, veteran ce a servit vreme de 30 de ani gara din Oraviţa în funcţia de şef de gară.

Praf peste istorie
Serbările organizate în cinstea Semeringului Bănăţean au fost în primul rând o comemorare a celor 150 de ani de istorie, dar şi un prilej mult aşteptat prin care să se pună în discuţie problema închiderii traseului. În ultimele luni, calea ferată Anina-Oraviţa a stârnit controverse aprinse cu privire la închiderea acesteia. Din cauza lipsei de fonduri sau, probabil, a lipsei de interes, ruta nu s-a bucurat niciodată de o promovare bine pusă la punct. Tocmai de aceea, una dintre cele mai frumoase trasee feroviare din Europa nu a cunoscut prea mulţi turişti. Călătorii fiind puţini, iar lipsa de fonduri acută, reprezentanţii CFR au luat în discuție desființarea căii ferate.

În cadrul întâlnirii de vineri, organizată cu aceeaşi ocazie la Teatrul Vechi Mihai Eminescu din Oraviţa, primarul Dumitru Ursu a ţinut să menţioneze ,,Nu trebuie să uităm lucrurile cele mai importante. În primul rând, această cale ferată minunată de care, cu rugămintea mea, să avem grijă ca nu cumva să se închidă. Este foarte importantă atât istoric, cât şi turistic pentru noi. Oraşul nostru ţine foarte mult la această cale ferată şi sper ca împreună să ne unim de fiecare dată când oficialităţile mai mari vor să o închidă”, a declarat edilul-șef.

La acțiune au luat parte atât oficialități județene, cât și senatori și deputați de Caraș-Severin. Nelipsiți au fost reprezentanții societății civile, organizatori principali ai acțiunii, alături de administrațiile locale din Oravița și Anina.