Disensiuni politice sau administrative? Taximetriştii, băgaţi la înaintare!

Un proiect propus spre aprobare Consiliului Local Caransebeș de consilierul Gavrilă Ardelean a stârnit discuții aprinse în ședința de la sfârșitul lunii aprilie. Social-democratul a invitat în sala de ședințe șoferi de taxi, pentru a vedea cum se decide în legislativul local „fără a se ține cont de părerea taximetriștilor și cu încălcarea legii”, în opinia alesului local.

Cunoscător al acestei activități, Gavrilă Ardelean spune că Regulamentul de organizare, funcționare și desfășurare a Serviciului de Transport în Regim de Taxi nu este realizat în condițiile legii. Astfel că a venit cu propunerea de abrogare a HCL nr. 113 din 19 aprilie 2013, în care la punctul 5.2 (2) se menționează: „În cazul în care pe durata valabilității autorizației de transport după vizarea acesteia la fiecare 5 ani, un autovehicul atinge vechimea de 10 ani, autorizația taxi se va elibera doar până la data la care autovehiculul va atinge vechimea de 10 ani, urmând ca în cazul înlocuirii autoturismului să se elibereze o altă autorizație taxi”.

„Când o persoană intră cu autoturismul pentru prima dată la taxi, legea spune că nu trebuie să depășească 5 ani, de ce? Legea prevede că nu poți pentru un autoturism să soliciți autorizație mai mult de două ori… Deja sunt 10 ani și cu 4 sunt 14 ani. Ați înțeles acum, nu regulamentul prevede, legiuitorul a stabilit!”, a spus Gavrilă Ardelean, făcând trimitere la Legea taximetriei 38/2003, actualizată în 2017.

Iată ce prevede legea: „(4) In cazul transportului de persoane in regim de taxi, copia conforma, numita autorizație taxi, se va atribui pentru prima data pentru o perioada de 5 ani, numai pentru autoturismele care nu depășesc vechimea de 5 ani de la data fabricației, alocându-se cu aceasta ocazie și numărul de ordine. (5) O autorizație taxi sau o copie conformă deținută pentru un autovehicul se va prelungi, la cerere, pentru 5 ani, cu menținerea obligatorie a aceluiași număr de ordine, numai dacă la data cererii sunt îndeplinite, după caz, cumulativ următoarele condiții: a) autoturismul pentru care s-a solicitat prelungirea autorizației taxi sau a copiei conforme nu depășește vechimea de 10 ani de la data fabricației și este deținut în condițiile art. 4 alin. (3); b) sunt respectate prevederile art. 10 alin. (5) daca se înlocuiește autovehiculul taxi ca urmare a prelungirii autorizației taxi; c) transportatorului respectiv nu i s-a retras autorizația de transport sau nu i s-a suspendat autorizația taxi sau copia conforma respectiva in ultimii 5 ani”.

Cum liberalii nu au fost de acord cu abrogarea HCL-ului, propunerea lui Ardelean a fost respinsă. „Pe călătorii din Caransebeș nu-i interesează nici câți ani are mașina, nici Euro, nici nu știu ce motor, se rezumă să fie curățenie în mașină, să nu se fumeze și șoferul să le vorbească frumos. Dacă e invers, taximetristul are discernământul să-i selecteze pe călători”, a argumentat primarul Felix Borcean.

Pentru că edilul-şef a ridicat această problemă în plenul ședinței de Consiliu Local, Gavrilă Ardelean l-a întrebat câte amenzi a aplicat Primăria Caransebeș șoferilor de taxi pentru constatarea neregulilor. „Avem oameni care au făcut pușcărie pentru omor! Fac taxi cu știrea Primăriei!”, a acuzat consilierul social democrat Gavrilă Ardelean. În replică, primarul Felix Borcean a declarat că are cunoștință de aceste două cazuri, însă șoferii respectivi nu figurează în evidențele Primăriei, cei doi făcând taximetrie fără autorizație eliberată de municipalitate.