CFR-ul s-a trezit: vrea turiști pe Semmeringul Bănățean!

Mișcare surprinzătoare făcută de conducerea CFR Călători, care a înţeles, până la urmă, uriașul potențial turistic al gării din Oravița și al locomotivei cu abur de acolo.

Primăria Oravița și Asociația „Salvați Semmeringul Bănățean” încearcă de ani de zile să determine conducerea CFR să acorde mai multă importanță Gării Oravița, prima gară edificată pe teritoriul țării noastre, și liniei de cale ferată Oravița-Anina, cunoscută și ca Semmeringul Bănățean. Iar insistența și promovarea acestor valori au dat roade, astfel că Regionala CFR Călători a venit la Oravița și a demarat un dialog cu Primăria din oraș cu privire la promovarea turistică a gării și a traseelor.

Plecate de la simple discuții despre reparația acoperișului depoului de locomotive, discuțiile au ajuns până la luarea în considerare a realizării unui punct muzeal feroviar în gara din Oravița. „În anul 2005, acoperişul clădirii remizei de locomotive din Oraviţa s-a degradat considerabil, din cauza condițiilor meteo (vântul puternic). S-au realizat mai multe reparaţii pentru remedierea acoperişului, dar acestea nu au fost eficiente din cauza configuraţiei complexe şi deschiderii mari dintre zidurile de sprijin. Pentru că în 2006, în urma unei expertize tehnice, s-a constatat că acoperişul prezintă un grad ridicat de prăbuşire şi pericol de accidentare în proximitatea clădirii, s-a luat decizia demontării acestuia. În acest context, CFR Călători Timişoara face demersuri pentru demararea unui proiect de reabilitare a acoperişului, precum şi de încheiere a unui parteneriat de colaborare pentru reabilitarea zonei Remizei. În acest sens, au loc întâlniri și discuții cu reprezentaţi ai Primăriei Oravița”, ne-au declarat oficialii Regionalei CFR Călători Timișoara.

Discuțiile și disponibilitatea Primăriei Oravița de a avea un muzeu al transportului feroviar în orașul cu cea mai veche gară au determinat oficialii CFR să decidă și ei că amenajarea unui asemenea spațiu s-ar impune. „După finalizarea reparaţiei acoperişului şi a lucrărilor de igienizare a spaţiilor interioare, CFR Călători Timişoara vrea să confere clădirii următoarele funcţionalităţi: remizarea locomotivelor şi vagoanelor aflate în exploatare pentru protejarea de intemperii, economisirea carburantului la menţinere în stare caldă, realizarea de reparaţii și amenajarea de spaţii expoziţionale cu utilaje vechi (locomotive cu abur, forjă, strung de bandaje, maşină de găurit, macara pivotantă etc.). Acest din urmă aspect ar contribui la valorificarea elementelor feroviare şi atragerea turiştilor în zonă”, explică în exclusivitate pentru Express de Banat oficialii CFR Călători.