Bacul – un proiect de onoare pentru Moldova Nouă și județul Caraș-Severin! Când va deveni realitate?

Cel mai mare proiect al orașului Moldova Nouă și, totodată, cel care a dat cea mai multă bătaie de cap administrației publice locale este unul care, odată finalizat, va fi o onoare pentru oraș, dar și pentru județ, este de părere primarul Adrian Torma.

Un proiect mult așteptat și mult discutat va fi încheiat la finalul acestui an, dă asigurări primarul orașului din Clisură, Adrian Torma. Este vorba despre transportul cu bacul între Moldova Nouă și Golubac, un proiect față de care fosta administrație nu a manifestat suficientă implicare, potrivit edilului. Cu toate acestea, realizarea lui ar constitui un plus atât pentru oraș, cât și pentru Consiliul Județean. „Proiectul cu bacul este un proiect de onoare, atât pentru Primăria Moldova Nouă, care e condusă de PNL, cât și pentru Consiliul Județean, condus de PSD. E o moștenire comună, pe care nu am avut voie să o lăsăm de izbeliște. Am finalizat licitația privind banca care va credita acest proiect, avem un câștigător, așteptăm avizul Ministerului de Finanțe legat de dreptul nostru de a ne împrumuta”.

Chiar dacă primul termen de finalizare a proiectului era luna septembrie, Adrian Torma pare mult mai încrezător că bacul va fi funcțional de la finalul anului. „Avem termen de finalizare împărțit, finalul lunii septembrie sau finalul anului. Din păcate, nu vom fi în stare să finalizăm până la finalul lunii septembrie din motive obiective. Avem de organizat o licitație și pașii de organizare pentru constructorul care va construi acest ponton și drumul de acces și clădirile vămii nu pot fi organizate de pe o zi pe alta. Durează 45 de zile doar organizația licitației, după ce avem avizul Ministerului de Finanțe, iar termenul de finalizare a proiectului e undeva la 6 luni. În mod normal, dacă nu apar sincope pe drum, până la finalul anului ar trebui să avem bacul funcțional”, susține Torma.

Tergiversarea proiectului a fost cauzată de o subevaluare, este de părere primarul din Moldova Nouă, acesta fiind motivul pentru care la licitații nu s-a prezentat niciun constructor. Torma consideră că întreaga problemă este cauzată de lipsa de inițiativă a vechii administrații, care, chiar dacă a dispus de banii necesari, nu a dorit să se implice efectiv pentru ca proiectul să avanseze. „Suma inițială din proiect a fost subevaluată și nu s-a prezentat niciun constructor. Suma nouă pe care noi o licităm este undeva cu 150.000 – 200.000 de euro mai mare decât suma inițială, undeva aproape la 800.000 de euro. Noi am avut posibilitatea, ca administrație publică, să suplimentăm, din resursele noastre, cei 150.000 – 200.000 de euro, dar, din păcate, vechea administrație a decis să nu se împrumute, dacă nu exista resursă pentru cei 200.000 sau să aloce din bugetul propriu, mai ales că am venit cu un excedent din anul 2014-2015 și am ajuns în ingrata situație de a trebui să ne împrumutăm pentru întreaga sumă. Un credit pe 10 ani pus în cârca cetățenilor din lipsa de inițiativă a vechii administrații publice. Noi împrumutăm o linie de finanțare de 1 milion de euro, dar vom trage din această linie undeva la 780.000 de euro. În urma licitației vom ști exact. Noi am accesat o sumă mai mare, pentru că sunt și costuri care nu au fost prinse în proiect, spre exemplu, legate de curent”, explică edilul-șef Adrian Torma.