Autostradă suspendată… de la finanţare!

Un act normativ ce dăinuia din perioada Guvernului Văcăroiu a fost modificat de Guvernul Tudose, cu efecte resimţite deja de firmele care au încheiat contracte cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Constructorii trebuie să respecte contractele și să finalizeze toate lucrările înainte de recepția proiectelor, anunţă CNAIR. „Potrivit HG 343/2017, darea în exploatare a construcțiilor este posibilă doar după recepția la terminarea lucrărilor, care poate avea loc numai după finalizarea totală a lucrărilor. Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepționării unor lucrări nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum și preluarea doar a unor părți din construcție, pentru darea lor în exploatare. Aceste practici nu mai sunt permise de noua legislație privind recepționarea lucrărilor de construcție“, informează CNAIR SA.

Modificările legislative au provocat însă reacții vehemente din partea unor constructori, care consideră că prevederile în cauză îi dezavantajează. Dar legislația a fost modificată anul acesta, subliniază CNAIR, tocmai pentru a nu se mai ajunge în situații precum cea de pe lotul 3 al Autostrăzii Orăștie-Sibiu, care a fost închis la scurt timp după darea în exploatare, din cauza unor deficiențe grave de calitate care au dus la apariția unor fenomene severe de instabilitate.

„Modificările legislative vin inclusiv în sprijinul deciziei din acest an a CNAIR SA, de a pune accent pe respectarea calității lucrărilor executate și nu pe numărul de kilometri construiți. În acest context , CNAIR SA va recepționa  lucrările doar dacă proiectele și rigorile standardelor de calitate sunt respectate de Antreprenori. Ca atare, neconformitățile constatate pe mai multe loturi de autostradă, aflate în execuție, fac practic imposibilă recepționarea lor anul acesta, în condițiile legii și în conformitate cu noua abordare a Companiei“, precizează CNAIR.

Soluţii tehnice improvizate!

Astfel, pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, care înregistrează un stadiu fizic de 79,59%, „Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A. nu a prezentat nici până la această oră o soluție tehnică viabilă pentru refacerea rampei podului de la km 76. Această rampă a fost demolată încă din luna octombrie 2016, din cauza instabilității constatate. S-a ajuns în această situație din cauză că Antreprenorul a decis să execute un viaduct mai scurt decât prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcția rampei în cauză pe un teren instabil. Practic, Antreprenorul a pretins că va optimiza execuția lucrărilor și nu a respectat soluțiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depășirii zonei cu teren de fundare slab“, explică conducerea CNAIR.

La km 68 al aceluiași lot, o echipă de control a CNAIR SA a sesizat în vara acestui an că terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluțiilor tehnice aplicate și a calității scăzute a lucrărilor. Aceste cauze au dus la apariția unor fisuri și crăpături în îmbracămintea sistemului rutier, chiar în condițiile în care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier. Ca urmare a problemelor constatate, i s-a cerut la acel moment antreprenorului să remedieze lucrările conform exigențelor de calitate impuse de legislație și de reglementările tehnice. „Antreprenorul nu a luat însă măsurile solicitate și nici nu a remediat până la ora actuală o serie de alte problemele create de deficiențele de executare a șanțurilor colectoare. Faptul că aceste șanțuri au fost incorect executate a permis infiltrarea apei în corpul autostrăzii, ceea ce a provocat apariția unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor“, subliniază compania naţională.

Lilieci… strămutaţi

Pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva, unde stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 71,30%, „se înregistrează întârzieri ale termenelor de execuție, deși constructorul, Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.l.,  prezintă o mobilizare bună“, apreciază CNAIR. Unul dintre motivele care au dus la aceste întârzieri a fost descoperirea unei peșteri cu lilieci în zona dealului Șoimuș. Doar după relocarea liliecilor din această peșteră, în luna august 2017, constructorul a putut să reia lucrările. Problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș bloca lucrările încă din anul 2014, dar a putut fi soluționată datorită noii strategii de abordare a proiectelor, adoptată de CNAIR SA anul acesta.

În baza legislației adoptate cu mai mulți ani în urmă, CNAIR SA nu are atribuții în execuția efectivă a obiectivelor de infrastructură, acestea intrând în sarcina operatorilor privați (antreprenorilor), selecționați în baza unor licitații. Din această perspectivă, responsabilitatea pentru respectarea termenelor de execuție și a exigențelor de calitate aparține antreprenorilor care câștigă licitațiile publice și care încasează de la CNAIR SA sume importante de bani, în baza contractelor încheiate. „Menționăm că la începutul acestui an constructorii au promis că vor încheia lucrările în vederea recepției, însă la ora actuală se constată existența unor probleme, provocate de acești antreprenori, care fie nu au respectat propriile grafice de lucrări, fie și-au asumat riscuri mult prea mari. Aceste situații fac practic imposibilă recepția legală loturilor în cauză“, mai informează CNAIR.

În baza acestor angajamente, CNAIR SA a alocat la începutul anului fonduri pentru finanțarea proiectelor. Dar o mare parte din aceste sume au rămas blocate în conturile companiei până la rectificarea bugetară, din cauză că antreprenorii nu au reușit, în unele cazuri, să execute nici măcar un sfert din lucrările promise.

Sursă foto: cnadnr.ro.