Anina ar putea ieși din anonimat printr-un proiect de peste 3 milioane de euro! [FOTO]

Reabilitarea unui monument istoric ar putea însemna pentru Anina o intrare puternică pe harta turistică a Banatului. Administrația locală pune la cale un proiect grandios prin care ruinele orașului minier să devină o atracție pentru turiști.

Administrația publică locală din Anina vrea să pună în valoare clădirile care, în urmă cu zeci de ani, plasau orașul pe harta producției miniere a țării. Primarul Gheorghe Românu vede în actualele ruine o mină de aur. Edilul-șef este de părere că, printr-un proiect la care se lucrează intens, Anina ar putea să fie una dintre locațiile căutate de turiștii de pretutindeni. Este vorba despre înființarea Muzeului mineritului din Banat, un proiect grandios pentru care Primăria Anina pregătește documentele în vederea obținerii finanțării de la Uniunea Europeană.

„Este vorba despre reabilitarea monumentului istoric de tip clasa A, ansamblul Puțul 1. Acest monument reprezintă un obiectiv pentru noi de a atrage turiști în zonă. Am lucrat la acest obiectiv aproape 2 ani și acum suntem în ultima fază, aceea de a strânge toate avizele necesare acestui proiect. Ultimul aviz este cel de la CFR, pentru că linia ferată Anina – Oravița trece pe lângă această zonă, de fapt ea a fost făcută după și în folosul minei care va fi transformată într-un monument, adică e vorba de ansamblul clădirilor care au făcut parte din exploatarea minieră, din Puțul 1. Întrucât linia ferată trece pe lângă tot acest ansamblu, avem nevoie și de avizul CFR-ului. Este vorba despre un aviz pentru Planul Urbanistic Zonal. Acesta ne este necesar pentru că din această zonă industrială, cum a fost prevăzută în Planul Urbanistic General, ea este trecută în zonă de muzeu, deci i-am schimbat funcționalitatea, și atunci ne trebuia un Plan Urbanistic Zonal. Pentru acesta avem nevoie de avizul CFR-ului”, a declarat primarul Gheorghe Românu.

O comisie formată din specialiști din Timișoara și Reșița s-au deplasat ieri în Anina pentru a analiza dacă documentația pregătită de Primărie pentru CFR redă situația din teren și dacă, prin reabilitarea acestor clădiri, se influențează sau nu linia ferată. „Nu are cu ce, pentru că acest proiect presupune de fapt reabilitarea clădirilor istorice. Deci nu se vor construi, nu vor afecta alte construcții din zona CFR-ului”, dă asigurări Gheorghe Românu. Comisia își va da avizul după ce va studia planșele realizate de administrația publică locală.

Proiectul are o valoare de aproximativ 3,2 milioane de euro. Banii vor fi obținuți din fonduri europene, iar Primăria Anina este în ultimul stadiu de pregătire a actelor, perioada de depunere a proiectelor fiind prelungită până în 29 octombrie. Edilul-șef este optimist: „Față de perioada 2007 – 2013, nu mai este acea organizare în sensul primul venit, primul servit. Toate se vor depune, toate se vor analiza în baza ghidurilor existente, astfel încât pe aceste proiecte să ți se poată da puncte”.

Deocamdată, trenul care circulă pe ruta Anina – Oravița nu are posibilitatea de a staționa în zona Puțului 1, însă, odată cu proiectul grandios, primarul se gândește și la amenajarea unei halte, astfel încât turiștii să poată vizita obiectivul și prin intermediul căii ferate. În plus, în proiect va fi cuprinsă și reabilitarea străzilor care duc spre ansamblul de clădiri, amenajarea unor parcări pentru autoturisme și autocare și chiar construirea unor unități de cazare.

„Proiectul va scoate Anina din anonimat! Este un obiectiv mare, pe care niciun oraș din zonă nu-l mai are, este vorba de zona Banatului. De fapt, el se va și intitula probabil «Muzeul mineritului din Banat», obiectiv care va atrage turiști pentru că, după cum știm, Anina este o zonă frumoasă, zonă industrială, zonă care s-a format pe exploatarea cărbunelui și în felul acesta putem să atragem turiști în zonă, separat de frumusețile naturale ale zonei. Acest obiectiv, împreună cu linia ferată Anina – Oravița, va aduce foarte mulți turiști. Va trebui ca cele două obiective să le corelăm ca să aducem turiști. Planul de asta a fost făcut și pentru a salva calea ferată, dar și pentru a face o legătură între trecutul, prezentul și viitorul orașului Anina”, a mai declarat primarul Gheorghe Românu.